Yvonne van der Zalm
Bedrijfstrainingen
Bedrijfstrainingen
Trainingen geven binnen het bedrijfsleven is een boeiende uitdaging. Mensen in hun eigen waarden laten, niet willen veranderen, maar inzicht geven hoe je meer kan halen uit je zelf, en tegelijkertijd, op een duurzame wijze, persoonlijke kwaliteiten optimaal kan inzetten, zodat de efficiëntie en opbrengst maximeert, en de medewerkers met plezier zichzelf zullen inzetten. Medewerkers zijn het potentieel, en de kern, om een bedrijf te laten groeien, en bloeien. Om deze processen te mogen faciliteren, is een leuke, en dankbare taak. Inzicht is voor mensen een motor voor daadwerkelijke blijvende verandering en/of vernieuwing. Ik houd tijdens de bedrijfstrainingen mensen een spiegel voor, zodat belemmerende overtuigingen en patronen zichtbaar worden. Na inzicht volgt verandering en groei. Door de persoonlijke Touch, en werken vanuit gelijkwaardigheid, komt er altijd een stroom opgang. Gemotiveerde mensen, die met nieuwe inzichten, samen het verschil gaan maken.
Of de trainingen in de Zorgsector plaatsvinden, of binnen commercieel duurzame ondernemingen of schoolinstellingen of opleidingsinstituten, de training wordt op maat gemaakt. Voor mij staat de mens centraal.
Persoonlijke ontwikkeling
De trainingen persoonlijke ontwikkeling helpen mensen volledig tot hun recht te komen. Kwaliteiten van medewerkers zijn niet altijd zichtbaar. Vaak ligt de focus op geld verdienen, carrière en commercieel succes. Mensen gaan voorbij aan zichzelf of zijn zich niet bewust van hun talenten. Als ze de ruimte krijgen hun persoonlijkheid te ontplooien heeft dat een aantoonbare meerwaarde. Voor de organisatie
en voor de medewerker zelf.
Persoonlijke effectiviteit
Werken vanuit een innerlijke drijfveer en verbondenheid met anderen, zijn belangrijke kenmerken van persoonlijke effectiviteit. De training is zeer persoonsgericht en zorgt voor een match tussen persoonlijke ambities en werksituatie. Hoofdthema’s van deze training zijn persoonlijke kwaliteiten, gedragsstijlen, emotionele intelligentie, feedback geven en ontvangen.
Zelfmanagement
Het kernthema van deze training is het nemen van je eigen verantwoordelijkheid. We hebben door allerlei ervaringen een bepaald beeld gekregen van onszelf. Door bewust patronen, valkuilen en overtuigingen te onderzoeken krijg je de kans om contact te maken met wie je echt bent. Alleen zó kun je jouw unieke bijdrage leveren.
Empowerment
En dat is iets wat de huidige samenleving in toenemende mate van mensen vraagt. Voor jezelf opkomen, eigen keuzes maken, initiatief nemen en je eigen netwerk inschakelen als je hulp nodig hebt.
Er kunnen veel redenen zijn waarom mensen zich belemmerd voelen. Een (chronische) ziekte, verlies van een dierbare of een beperking, schulden, werkloosheid, een impasse in hun werkende leven, weinig opleiding, hun positie als vluchteling of migrant, afhankelijkheid van een uitkering. Ondanks die verschillen
in uitgangssituatie, gaat het altijd om het versterken van mensen, zodat zij gemotiveerd zijn om (weer) sturing te geven aan hun eigen leven.
Zelfvertrouwen is belangrijk om de juiste keuzes te maken in je leven. De Empowerment kan ingezet worden in verschillende trajecten bij Gemeentes, in Zorgtrajecten, met groepen buitenlanders die de Nederlandse taal niet beheersen. Eigenlijk alle groepen mensen die meer mogen geloven in hun innerlijke kracht, is een training op het gebied van Empowerment, zingevend en functioneel.
Gedurende mijn loopbaan als trainer is Empowerment een basis voor veel anderen trainingen gebleken. Eerst zelfvertrouwen opbouwen en daarna volgen de volgende stappen.
Assertiviteit
Opkomen voor jezelf. In je eigen kracht staan, nee leren zeggen, grenzen stellen en bewust worden van je eigen lichaamstaal. Dat is wat je in de training Assertiviteit leert. Voor veel medewerkers is dat een verademing. Je leert op een gepaste manier utdrukking te geven aan gevoelens en gedachten, waardoor er meer ontspanning ontstaat in de omgang met anderen..
Zelfmarketing
De essentie van deze training: authentiek communiceren, helder spreken zonder ruis en de volledige boodschap overbrengen. Je leert effectiever in contact komen met de ander, zonder vastgeroeste oordelen, reacties en projecties. Ook bouw je aan het zelfvertrouwen om in groepen te durven zijn wie je bent en krachtig te spreken vanuit jouw echtheid.
Levend Kernkwadrant
Je leert je kwaliteiten kennen en inzetten. Niet door erover te praten, maar door ze te zien en te ervaren. Eerst wordt ieders persoonlijke kernkwadrant uitgewerkt. Vervolgens worden kwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging door vier anderen uitgebeeld en in de ruimte opgesteld. Net zoal bij familieopstellingen geeft dit diepgevoelde inzichten waardoor veranderingen kunnen plaats vinden.
Communicatie
Communicatie is contact leggen met elkaar. Overdragen wat je wensen, verwachtingen en gevoelens zijn. Interactie vraagt reflectie op je eigen handelen. Daarnaast is het nodig om feedback te vragen.Zodat het contact soepel verloopt en overkomt zoals je wilt overkomen, je bereikt wat je wilt bereiken. Op een open en vriendelijk manier, in relatie met de ander.
Alle trainingen zijn interactief en ik werk vaak samen met een acteur/actrice.
Klantgericht communiceren
Communiceren is verbinden met de ander. Hoe doe je dat en kan dat op een nog betere wijze? De training is een bewustwordingsproces en vraagt een open houding en de bereidheid om te veranderen. De deelnemers krijgen inzicht in hun persoonlijk functioneren en vergroten hun interne- en externe communicatievaardigheden. training kenmerkt zich door een persoonlijke benadering, vanuit respect voor de eigenheid van elke deelnemer.
Omgaan met agressie
Klanten zijn steeds assertiever. Die mondigheid uit zich soms in ongeduld en boosheid. De vraag is dan hoe je als medewerker kunt voorkomen dat een klant doorslaat in agressiviteit. Daarvoor is het nodig om inzicht te hebben in zowel het gedrag van de andere als je eigen reactie daarop. In deze training leren deelnemers hoe wederzijdse beïnvloeding werkt en experimenteren ze met nieuw gedrag. Het doel is om klanten met meer zelfvertrouwen en plezier te woord te staan.